Najlepszym litewskim kierowcą ciągnika został Biržai

Pagrindiniai nugalėtojai ir Dotnuva Baltic atstovai.

Ogłoszono najlepszego litewskiego kierowcę ciągnika 2024 roku, a 11 uczestników z całej Litwy rywalizowało o tytuł w rundzie finałowej w Dotnuva. Takie zawody odbyły się w naszym kraju już po raz drugi, a w tym roku tytuł najlepszego traktorzysty po rundzie finałowej trafił do okręgu Biržai.

Nie można sobie wyobrazić gospodarstwa bez ciągnika, a rozwój maszyn wymaga nie tylko wiedzy i umiejętności, ale także szybkiej orientacji i szybkości. Udowodnił to po raz drugi z rzędu konkurs na najlepszego kierowcę ciągnika organizowany przez „Dotnuva Baltic“. Organizatorzy podkreślali, że profesjonalizm jest najważniejszą cechą w obsłudze gospodarstwa i nowoczesnych maszyn. Właśnie dlatego powstał konkurs, aby umożliwić kierowcom ciągników zaprezentowanie swoich umiejętności i zwrócić uwagę opinii publicznej na kompetencje profesjonalistów z branży rolniczej.

Arijus Mušauskis zdobył pierwsze miejsce w drugiej edycji konkursu na najlepszego kierowcę ciągnika na Litwie, odbierając zaszczytny tytuł okręgowi Biržai. Po pierwszej rundzie, która odbyła się w ciągu trzech dni podczas wystawy "Agrovizija 2024", najlepsi kierowcy ciągników zostali wybrani do rundy finałowej, a najlepsi z najlepszych zostali wybrani w drugiej rundzie, która odbyła się w Dotnuva, po serii trudnych zadań.

4

Arijus Mušauskis

Mindaugas Vaišnys z Mariampola, zwycięzca pierwszej edycji sprzed dwóch lat, wziął udział w tegorocznych zawodach, ale nie udało mu się obronić tytułu po raz drugi. Vaišnys zajął jednak przyzwoite trzecie miejsce.

Arijus Mušauskis, uznany za najlepszego kierowcę ciągnika na Litwie w 2024 r. Arijus sam prowadzi małe gospodarstwo rolne, a jego główna praca obejmuje również pracę z ciągnikami o różnych pojemnościach i różnych producentów. Kierowca ciągnika, który zajął symboliczne podium za pierwsze miejsce, otrzymał również główną nagrodę firmy – prezent o wartości 1000 euro na wycieczkę do wybranego kraju.

Po ogłoszeniu zwycięzcy A. Mušauskis nie ukrywał swojej radości i szczerze powiedział, że nie spodziewał się zostać zwycięzcą. Nawiasem mówiąc, Arijus wziął również udział w konkursie na najlepszego kierowcę ciągnika 2022 w Dotnuva. Wtedy do finału zabrakło mu kilku dziesiątych sekundy. Ale w tym roku zwycięzca z dużą przewagą nad resztą stawki czuł się pewnie w każdym zadaniu, a jego doświadczenie było bardzo pomocne. Jak powiedział Arijus, niektóre z zadań – zaprzęganie narzędzia, ustawianie ciągnika i prowadzenie go - to po prostu codzienna rutyna. Ogólnie rzecz biorąc, emocje nieco przeszkadzały, ale w zadaniu teoretycznym trzeba było uważnie czytać pytania. Powiedział, że wygrana to dobra rzecz, ale bycie wybranym jako jeden z 11 najlepszych na Litwie jest już wielkim osiągnięciem. Na każde osiągnięcie, tak jak na każde marzenie, trzeba ciężko pracować.

Arijus, który uczył się jeździć traktorem odkąd skończył 12 lat i przejął gospodarstwo swoich dziadków, mówi, że praca z traktorem bardzo się zmieniła w ostatnich latach. Czuje się jak hobby zamiast pracy - praca jest przyjemnością, warunki pracy są komfortowe, a wszystko jest zautomatyzowane. Jednocześnie Arijus ostrzega tych, którzy rozważają karierę lub myślą o rolnictwie, że praca w rolnictwie nie jest taka łatwa, ponieważ jest dużo pracy i trzeba być na bieżąco z najnowszymi innowacjami technologicznymi.

Drugie miejsce zajął Vytautas Leckas z Birštonas, do którego w konkursie dołączył jego syn Vilius. Nawiasem mówiąc, wśród uczestników był jeszcze jeden krewny – kuzyni Gintautas Mackus i Laurynas Mackus, którzy przybyli z okręgu Rokiškis, aby wziąć udział w konkursie. Zwycięzcy otrzymali również cenne nagrody. Uczestnicy, którzy tym razem nie mieli szczęścia, nie pozostali bez prezentów.

Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem

Konkurs na Najlepszego Litewskiego Kierowcę Ciągnika organizowany jest przez „Dotnuva Baltic“ na Litwie po raz drugi, po raz pierwszy w 2022 roku na „Agrovision“. Spośród 11 uczestników, którzy wzięli udział w pierwszym etapie, wyłoniono 11 najlepszych (najkrótszy czas wykonania zadań i najmniejsza liczba błędów). Uczestnicy musieli wykonać 2 główne zadania: wjechać ciągnikiem Case IH Puma 140 z naczepą Wielton PRC-2/W14 tyłem do garażu bez dotykania przeszkód oraz przenieść trzy zbiorniki na wodę w kształcie piramidy z jednego miejsca na drugie za pomocą przegubowego wózka widłowego Schäffer 2630 SLT.

Kierowcy ciągników, którzy wykonali zadania manewrowania, parkowania i przenoszenia ładunku najszybciej i popełnili najmniej błędów, znaleźli się w pierwszej jedenastce najlepszych kierowców ciągników.

2

Główni zwycięzcy i reprezentanci Dotnuva Baltic.

>

W drugim etapie należało odpowiedzieć na pytania teoretyczne oraz wykonać zadanie praktyczne - wymienić kabinowe filtry powietrza w ciągniku Case IH Magnum 200. Pozostałe dwa zadania praktyczne odbyły się na placu budowy – należało przejechać ciągnikiem Case IH Puma 185 z tyłu linii startowej do narzędzia, podczepić kultywator Kverneland Enduro i zaparkować go w wyznaczonym miejscu, odczepić narzędzie i przejechać ciągnikiem do punktu startowego. Ostatnią częścią zawodów było ustawienie nawigacji na ciągniku Case IH Optum 250 i przejazd wzdłuż wyznaczonych linii. Każde zadanie było punktowane, mierzono czas, przyznawano kary za złamane przeszkody i obliczano ogólne wyniki.

Według organizatorów, zawody w prowadzeniu ciągnika zostały zaprojektowane tak, aby utrudnić test wiedzy teoretycznej i zadanie praktyczne polegające na wymianie filtrów powietrza, ponieważ dobry kierowca ciągnika musi nie tylko umieć dobrze prowadzić i sterować ciągnikiem, ale także dbać o swoją maszynę.

Wyzwania nie były tak łatwe do pokonania

Ogólne wyniki konkursu finałowego pokazały, że najtrudniejszą częścią konkursu były pytania teoretyczne, w których żaden z uczestników nie zdobył maksymalnej liczby punktów. Najwyższy wynik wyniósł 10 punktów. Zadanie praktyczne (wymiana filtra powietrza) również nie było łatwe. Dwóch uczestników uzyskało 10 punktów. W dwóch ostatnich zadaniach praktycznych polegających na prowadzeniu pojazdu i podłączeniu narzędzia, jednemu uczestnikowi udało się zdobyć 11 punktów. Maksymalny wynik dla każdego z trzech zadań wynosił 15 punktów.

1

Podsumowując wyniki trzech zadań, czwarte miejsce zajął Dalius Stasaitis z Joniškis, piąte Lukas Jocius z Tauragė, szóste Gintautas Mackus z Rokiskė, a siódme Linas Kvietkauskas z regionu Kupiškis. Edgaras Piniauskas (Kelmė) i Laurynas Mackus (Rokiškis) podzielili się ósmym i dziewiątym miejscem. Dziesiąte i jedenaste miejsce zajęli Vilius Leckas z Kowna i Domantas Žiobakas z Kretingi, którzy byli jednymi z najsilniejszych w trzecim konkursie praktycznym na traktorach.

Okazja do zademonstrowania swojego profesjonalizmu

Dangis Valaitis, dyrektor zarządzający firmy, był zachwycony, że w tym roku, gdy tylko pierwszy etap konkursu został ogłoszony na wystawie, „Dotnuva Baltic“ spotkała się z dużym zainteresowaniem klientów. Profesjonalizm jest kluczowym czynnikiem sukcesu zarówno w rolnictwie, jak i w handlu maszynami. Ciągła nauka i rozwój pomagają osiągać lepsze wyniki i optymalizować potencjał maszyn. „Dotnuva Baltic” również dąży do profesjonalizmu w sprzedaży, serwisie i częściach zamiennych, aby osiągnąć wyższą wydajność i lepsze wyniki wspólnie z naszymi klientami. Mamy nadzieję, że ten konkurs będzie się nadal rozwijał w przyszłości i nadal będzie okazją dla litewskich konstruktorów ciągników do zaprezentowania swojej wiedzy, umiejętności i zdolności.  

Wideo