"Zysk Maxima Group spadł o prawie 5%.
Przychody Maxima Group, największej grupy detalicznej w krajach bałtyckich, wzrosły w ubiegłym roku o 4,3 proc. do ponad 6 mld euro, podczas gdy zysk spadł o 4,9 proc.
.Wzrost przychodów był najsilniejszy w Polsce i Bułgarii, gdzie ekspansja sklepów była najsilniejsza, podała grupa w czwartek.
Wzrost przychodów wyniósł 8,7% do 1,890 mld euro w Polsce i 6,7% do 294 mln euro w Bułgarii.
Wzrost przychodów wyniósł 3,1 procent na Litwie, 2,6 procent na Łotwie i 0,9 procent w Estonii.
W porównaniu z poprzednim rokiem, zysk Grupy przed odsetkami, opodatkowaniem, amortyzacją (EBITDA) w 2024 r. był o 4,9% niższy i wyniósł 455,6 mln euro, podczas gdy rentowność spadła o 0,7 punktu procentowego do 7,5%.
Według Grupy wynikało to głównie ze wzrostu kosztów operacyjnych, głównie z powodu wyższych kosztów wynagrodzeń, zwłaszcza w Polsce.
>Łączne przychody Grupy z e-commerce w 2024 r. wyniosły 160,5 mln euro, co oznacza spadek o 6,3% rok do roku, ze względu na zaprzestanie działalności w Polsce w marcu, podczas gdy przychody z e-commerce w krajach bałtyckich wzrosły o 7%.
Ogłoszono również, że jedyny akcjonariusz grupy, „Vilniaus prekyba“, zatwierdził skonsolidowane sprawozdanie finansowe za poprzedni rok oraz projekt podziału zysku, który przeznacza 106,3 mln euro na wypłatę dywidendy dla „Vilniaus prekyba“. 
>„W 2024 r. Grupa kontynuowała swoje strategiczne projekty i inwestowała więcej w rozwój biznesu. Pozwoliło nam to na zrównoważony wzrost przychodów i utrzymanie pozycji w krajach bałtyckich, Polsce i Bułgarii, pomimo spadku inflacji żywności i nasilonej konkurencji. Przychody sieci spożywczych wzrosły na wszystkich rynkach operacyjnych, a działania zwiększające efektywność pomogły zmniejszyć wpływ rosnących kosztów na rentowność, cytowany w raporcie Manfredas Dargužis, dyrektor zarządzający „Maxima Group“.
Łączna liczba sklepów prowadzonych przez Grupę we wszystkich krajach na koniec ubiegłego roku wyniosła 1 611, przy czym najsilniejsza ekspansja nastąpiła w Polsce, gdzie otwarto 36 nowych sklepów, w Bułgarii, gdzie otwarto 13 nowych sklepów oraz w krajach bałtyckich, gdzie otwarto sześć nowych sklepów.
Inwestycje Grupy w aktywa trwałe w ubiegłym roku były o 21 milionów euro wyższe niż w roku poprzednim i wyniosły 190 milionów euro, zgodnie z oświadczeniem.
Według spółki, wzrost ten był spowodowany inwestycjami w większe remonty sklepów, zakup gruntów i przejęcia nieruchomości, w których sklepy już działają.
Pernai uruchomił również centrum logistyczne o powierzchni 46 000 m2 na Litwie, inwestując łącznie 70 milionów euro.
Grupa poinformowała, że w ubiegłym roku utrzymała umiarkowany poziom zadłużenia, ze skonsolidowanym wskaźnikiem zadłużenia netto do EBITDA na poziomie 2,3 na koniec 2024 r.
„Maxima Group“ prowadzi sieci detaliczne w krajach bałtyckich, Polsce, Bułgarii oraz internetowy sklep spożywczy w krajach bałtyckich.
