KEVILI Mäo, jeden z największych terminali zbożowych w Estonii

Estijoje baigtas statyti stambus grūdų terminalas, priklausantis ūkininkų kooperatyvui KEVILI. Erik Riikoja nuotraukos.

W sierpniu 2024 r. ukończono budowę dużego terminalu zbożowego w Estonii, należącego do spółdzielni rolniczej KEVILI. Spółdzielnia zwiększyła swoją pojemność magazynową do 200 000 ton, a także zapewni usługę suszenia grochu i fasoli, która jest bardzo popularna w Estonii. Jeden z największych terminali zbożowych w Estonii został zbudowany przez zespół 5 firm, w tym AS „Dotnuva Baltic“, która odegrała kluczową rolę w projektowaniu, planowaniu i realizacji terminalu.

Inwestycja w KEVILI Mä Terminal wyniosła prawie 14 milionów euro. Nowoczesny terminal zbożowy przechowuje, suszy i przetwarza duże ilości zbóż i roślin strączkowych. Planuje się, że terminal będzie w stanie wysuszyć 30 000 ton mokrego ziarna i przetworzyć 100 000 ton suchego ziarna rocznie. Ponieważ logistyka w Estonii jest przeciążona w czasie żniw, nowy zakład przeładunku zboża w regionie „Mäo“ zapewni szybszą obsługę plantatorów zbóż w środkowej i zachodniej Estonii", mówi Hannes Prits, dyrektor generalny spółdzielni KEVILI.

Planowanie terminalu rozpoczęło się w 2022 r. Według dyrektora generalnego KEVILI, rdzeniem elewatora zbożowego są możliwości i wyposażenie linii technologicznej. "Chcieliśmy zainwestować w niezawodne rozwiązania, dlatego firma AS „Dotnuva Baltic“ została wybrana spośród partnerów projektu ze względu na jej profesjonalizm oraz oferowane technologie i sprzęt", mówi Pritsas.

2

„Wraz z głównymi wykonawcami budowy terminalu, „Mapri Ehitus OÜ“, współpracowaliśmy już na etapie projektowania, aby zapewnić, że obiekt jest maksymalnie dostosowany do potrzeb KEVILI, a następnie, po rozpoczęciu realizacji, – skutecznie rozwiązaliśmy powstałe wyzwania “, - mówi Argo Luide, Project Sales Manager AS „Dotnuva Baltic“.

Kiedy budowa terminalu zbożowego rozpoczęła się w październiku 2023 r., wysoki poziom wód gruntowych utrudniał budowę fundamentów, zwłaszcza że fundamenty i kanały musiały być zainstalowane na głębokości 7 metrów. Rozwiązanie tego problemu opóźniło projekt o kilka miesięcy, co dodatkowo skróciło czas potrzebny na jego ukończenie. Pomimo miesięcznego opóźnienia, dzięki doskonałemu zarządzaniu projektem przez „Dotnuva Baltic“, dobrze zaplanowanym działaniom i dobrej współpracy z „Mapri Construction“, udało nam się ukończyć projekt na czas, bez uszczerbku dla jakości pracy. Firma „Dotnuva Baltic“ pracowała niezwykle wydajnie i dzięki swojemu zaangażowaniu zapewniła sprawne rozpoczęcie i zakończenie budowy kompleksu", mówi Pritsas.

Terminal zbożowy jest wyposażony w najnowocześniejsze przenośniki zgrzebłowe Cimbria RM10, podnośniki kubełkowe EE14 i suszarnię przepływową AMG26. Sprzęt został zaprojektowany do obsługi dużych ilości ziarna: przenośniki i elewatory mają wydajność 260 ton na godzinę. Wydajność ta jest szczególnie ważna dla działalności KEVILI w okresie żniw. Technologia została zaprojektowana tak, aby była jak najbardziej elastyczna, dając operatorom więcej możliwości pracy z szeroką gamą ziaren", mówi Luide, opisując gamę sprzętu.

„Terminal KEVILI Mäo“ jest przeznaczony do szerokiej gamy zbóż, w tym pszenicy, jęczmienia, owsa, grochu i rzepaku. Dostarczane są różne rodzaje ziarna, więc system musi je sortować, suszyć i przechowywać oddzielnie. Opracowano rozwiązanie obejmujące dwie suszarnie, które umożliwiają jednoczesne przetwarzanie różnych rodzajów ziarna, dzięki czemu proces jest znacznie bardziej wydajny.

3

Wdrożenie terminalu KEVILI Mäo“ wymagało ponad 300 ton konstrukcji stalowych, 40 kilometrów kabli elektrycznych i łącznej zainstalowanej mocy elektrycznej 900 kW. Dotnuva Baltic kierowała procesem instalacji z pomocą 30 członków zespołu montażowego i elektryków. Instalacją zajął się „Dotnuva Baltic“, wieloletni partner „Ofi Construction OÜ“, którego zaangażowanie i doświadczenie pomogły zapewnić, że projekt został ukończony zgodnie z harmonogramem.

Dzięki ścisłej współpracy między KEVILI, „Dotnuva Baltic“ i innymi partnerami, terminal osiągnął swoje cele i ustanowił nowe wysokie standardy realizacji takich projektów w Estonii. Fakt, że terminal był w stanie przetworzyć 62 000 ton ziarna w pierwszym sezonie (22 000 ton mokrego ziarna do suszenia i 40 000 ton suchego ziarna) jest świadectwem sukcesu partnerstwa. Zainstalowany sprzęt okazał się również skuteczny w suszeniu grochu, który stanowił prawie połowę całego suszonego ziarna.

Podczas realizacji projektu zapewniono wysokie standardy jakości na każdym etapie, od projektu systemu po instalację i wsparcie techniczne. Współpraca przy projektowaniu, zdolność do pokonywania wyzwań i zaangażowanie w jakość „Dotnuva Baltic“ i innych partnerów były niewątpliwie kluczowymi czynnikami sukcesu projektu. Terminal jest obecnie w pełni operacyjny i zapewnia członkom spółdzielni KEVILI niezbędną infrastrukturę do wydajnego przechowywania, suszenia i przetwarzania ziarna.

O spółdzielni KEVILI. KEVILI to estońska spółdzielnia producentów zbóż i rzepaku, założona w 2005 roku, posiadająca 100% estońskich udziałów i 182 gospodarstwa rolne. Członkowie spółdzielni posiadają prawie 87 000 hektarów gruntów ornych w Estonii. KEVILI trafia na rynek światowy z około jedną czwartą zbóż i rzepaku produkowanych w Estonii.

KEVILI, który eksportuje nadwyżki zboża na potrzeby krajowej konsumpcji w Estonii, obsługuje terminal Roodevälja w okręgu Läne-Viru, terminal Rõngu w okręgu Tartu, a teraz także terminal Mäo w okręgu Järva. Trzeci terminal zbożowy jest wynikiem szybkiego wzrostu liczby członków KEVILI i jego dobrej lokalizacji w stosunku do portów.

Z Estonii zboże jest eksportowane na cały świat. W ostatnich latach pszenica była sprzedawana głównie do Afryki - Nigerii, Burkina Faso, Czadu itp., podczas gdy jęczmień był sprzedawany do Hiszpanii i Portugalii, a groch głównie do Norwegii.

Dzięki ukończeniu terminalu Mäo, pojemność magazynowa KEVILI w terminalach krajowych wzrosła do 200 000 ton. Wraz z magazynami portowymi w Sillam i Muuga, całkowita pojemność magazynowa dla zbóż, roślin strączkowych i rzepaku osiągnie 300 000 ton.

Wideo