KEVILI Mäo, jeden z największych terminali zbożowych w Estonii
W sierpniu 2024 r. ukończono budowę dużego terminalu zbożowego w Estonii, należącego do spółdzielni rolniczej KEVILI. Spółdzielnia zwiększyła swoją pojemność magazynową do 200 000 ton, a także zapewni usługę suszenia grochu i fasoli, która jest bardzo popularna w Estonii. Jeden z największych terminali zbożowych w Estonii został zbudowany przez zespół 5 firm, w tym AS „Dotnuva Baltic“, która odegrała kluczową rolę w projektowaniu, planowaniu i realizacji terminalu.
Inwestycja w KEVILI Mä Terminal wyniosła prawie 14 milionów euro. Nowoczesny terminal zbożowy przechowuje, suszy i przetwarza duże ilości zbóż i roślin strączkowych. Planuje się, że terminal będzie w stanie wysuszyć 30 000 ton mokrego ziarna i przetworzyć 100 000 ton suchego ziarna rocznie. Ponieważ logistyka w Estonii jest przeciążona w czasie żniw, nowy zakład przeładunku zboża w regionie „Mäo“ zapewni szybszą obsługę plantatorów zbóż w środkowej i zachodniej Estonii", mówi Hannes Prits, dyrektor generalny spółdzielni KEVILI.Planowanie terminalu rozpoczęło się w 2022 r. Według dyrektora generalnego KEVILI, rdzeniem elewatora zbożowego są możliwości i wyposażenie linii technologicznej. "Chcieliśmy zainwestować w niezawodne rozwiązania, dlatego firma AS „Dotnuva Baltic“ została wybrana spośród partnerów projektu ze względu na jej profesjonalizm oraz oferowane technologie i sprzęt", mówi Pritsas.
„Wraz z głównymi wykonawcami budowy terminalu, „Mapri Ehitus OÜ“, współpracowaliśmy już na etapie projektowania, aby zapewnić, że obiekt jest maksymalnie dostosowany do potrzeb KEVILI, a następnie, po rozpoczęciu realizacji, – skutecznie rozwiązaliśmy powstałe wyzwania “, - mówi Argo Luide, Project Sales Manager AS „Dotnuva Baltic“.
Kiedy budowa terminalu zbożowego rozpoczęła się w październiku 2023 r., wysoki poziom wód gruntowych utrudniał budowę fundamentów, zwłaszcza że fundamenty i kanały musiały być zainstalowane na głębokości 7 metrów. Rozwiązanie tego problemu opóźniło projekt o kilka miesięcy, co dodatkowo skróciło czas potrzebny na jego ukończenie. Pomimo miesięcznego opóźnienia, dzięki doskonałemu zarządzaniu projektem przez „Dotnuva Baltic“, dobrze zaplanowanym działaniom i dobrej współpracy z „Mapri Construction“, udało nam się ukończyć projekt na czas, bez uszczerbku dla jakości pracy. Firma „Dotnuva Baltic“ pracowała niezwykle wydajnie i dzięki swojemu zaangażowaniu zapewniła sprawne rozpoczęcie i zakończenie budowy kompleksu", mówi Pritsas.
Terminal zbożowy jest wyposażony w najnowocześniejsze przenośniki zgrzebłowe Cimbria RM10, podnośniki kubełkowe EE14 i suszarnię przepływową AMG26. Sprzęt został zaprojektowany do obsługi dużych ilości ziarna: przenośniki i elewatory mają wydajność 260 ton na godzinę. Wydajność ta jest szczególnie ważna dla działalności KEVILI w okresie żniw. Technologia została zaprojektowana tak, aby była jak najbardziej elastyczna, dając operatorom więcej możliwości pracy z szeroką gamą ziaren", mówi Luide, opisując gamę sprzętu.„Terminal KEVILI Mäo“ jest przeznaczony do szerokiej gamy zbóż, w tym pszenicy, jęczmienia, owsa, grochu i rzepaku. Dostarczane są różne rodzaje ziarna, więc system musi je sortować, suszyć i przechowywać oddzielnie. Opracowano rozwiązanie obejmujące dwie suszarnie, które umożliwiają jednoczesne przetwarzanie różnych rodzajów ziarna, dzięki czemu proces jest znacznie bardziej wydajny.
Wdrożenie terminalu KEVILI Mäo“ wymagało ponad 300 ton konstrukcji stalowych, 40 kilometrów kabli elektrycznych i łącznej zainstalowanej mocy elektrycznej 900 kW. Dotnuva Baltic kierowała procesem instalacji z pomocą 30 członków zespołu montażowego i elektryków. Instalacją zajął się „Dotnuva Baltic“, wieloletni partner „Ofi Construction OÜ“, którego zaangażowanie i doświadczenie pomogły zapewnić, że projekt został ukończony zgodnie z harmonogramem.
Dzięki ścisłej współpracy między KEVILI, „Dotnuva Baltic“ i innymi partnerami, terminal osiągnął swoje cele i ustanowił nowe wysokie standardy realizacji takich projektów w Estonii. Fakt, że terminal był w stanie przetworzyć 62 000 ton ziarna w pierwszym sezonie (22 000 ton mokrego ziarna do suszenia i 40 000 ton suchego ziarna) jest świadectwem sukcesu partnerstwa. Zainstalowany sprzęt okazał się również skuteczny w suszeniu grochu, który stanowił prawie połowę całego suszonego ziarna.Podczas realizacji projektu zapewniono wysokie standardy jakości na każdym etapie, od projektu systemu po instalację i wsparcie techniczne. Współpraca przy projektowaniu, zdolność do pokonywania wyzwań i zaangażowanie w jakość „Dotnuva Baltic“ i innych partnerów były niewątpliwie kluczowymi czynnikami sukcesu projektu. Terminal jest obecnie w pełni operacyjny i zapewnia członkom spółdzielni KEVILI niezbędną infrastrukturę do wydajnego przechowywania, suszenia i przetwarzania ziarna.
O spółdzielni KEVILI. KEVILI to estońska spółdzielnia producentów zbóż i rzepaku, założona w 2005 roku, posiadająca 100% estońskich udziałów i 182 gospodarstwa rolne. Członkowie spółdzielni posiadają prawie 87 000 hektarów gruntów ornych w Estonii. KEVILI trafia na rynek światowy z około jedną czwartą zbóż i rzepaku produkowanych w Estonii.
KEVILI, który eksportuje nadwyżki zboża na potrzeby krajowej konsumpcji w Estonii, obsługuje terminal Roodevälja w okręgu Läne-Viru, terminal Rõngu w okręgu Tartu, a teraz także terminal Mäo w okręgu Järva. Trzeci terminal zbożowy jest wynikiem szybkiego wzrostu liczby członków KEVILI i jego dobrej lokalizacji w stosunku do portów.
Z Estonii zboże jest eksportowane na cały świat. W ostatnich latach pszenica była sprzedawana głównie do Afryki - Nigerii, Burkina Faso, Czadu itp., podczas gdy jęczmień był sprzedawany do Hiszpanii i Portugalii, a groch głównie do Norwegii.
Dzięki ukończeniu terminalu Mäo, pojemność magazynowa KEVILI w terminalach krajowych wzrosła do 200 000 ton. Wraz z magazynami portowymi w Sillam i Muuga, całkowita pojemność magazynowa dla zbóż, roślin strączkowych i rzepaku osiągnie 300 000 ton.