Litewska produkcja rolna jest coraz bardziej ceniona za granicą
Litwa zawsze słynęła z eksportu produktów rolnych, od zbóż po masło, ser i bekon. Jednak w dzisiejszych czasach zakres produktów, na które jest popyt, znacznie się rozszerzył, podobnie jak geografia.
Litewskie produkty spożywcze docierają na wszystkie kontynenty dzięki umiejętnościom Litwinów, ich głębokim tradycjom rolniczym oraz stosunkowo korzystnemu klimatowi i glebie. Eksport do tak odległych krajów jak Japonia i Zjednoczone Emiraty Arabskie wzrósł prawie dwukrotnie.
A Ministerstwo Rolnictwa (MAA) przyczynia się do tego, pomagając litewskim produktom znaleźć nowe rynki zbytu i rozszerzyć istniejące.
Rozwój na priorytetowych rynkach
„Ministerstwo nieustannie dąży do tego, aby Litwa była znana na całym świecie z eksportu produktów spożywczych o wyższej wartości dodanej, a nowe, najbardziej obiecujące rynki eksportowe poza UE otwierały się na litewskie produkty.
>W związku z tym, biorąc pod uwagę pozytywny wpływ rozwoju eksportu na gospodarkę Litwy i zwiększenie jej odporności na wyzwania geopolityczne, Ministerstwo aktywnie dąży do dywersyfikacji i zwiększenia eksportu litewskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego", mówi Vytenis Tomkus, wiceminister rolnictwa.
Powiedział, że szczególną uwagę zwraca się na ekspansję na rynki priorytetowe, takie jak USA, Wielka Brytania, Japonia, Korea Południowa, Tajwan, Zatoka Perska i region Indo-Pacyfiku.
„Cieszymy się, że pomimo wyzwań geopolitycznych, handel dwustronny z naszymi głównymi partnerami eksportowymi w zakresie produktów rolnych, żywności i napojów pochodzenia litewskiego utrzymuje stabilny trend wzrostowy“, – zauważył wiceminister.
MSZ szacuje, że w 2023 r., w porównaniu z 2021 r., eksport produktów rolnych i spożywczych do Japonii wzrośnie o 107,8 procent, do Wielkiej Brytanii o 22,4 procent, do Stanów Zjednoczonych o 16,1 procent, do Zjednoczonych Emiratów Arabskich o 89,4 procent, do Niemiec o 19,3 procent, a na Ukrainę o 47,8 procent.
„Przyczyną tego wzrostu jest nie tylko wysoka jakość litewskich produktów, ale także wynik kilkuletnich konsekwentnych wysiłków na rzecz wzmocnienia stosunków handlowych, udziału w wystawach i prowadzenia innych działań promujących eksport w celu przyciągnięcia uwagi konsumentów w krajach partnerskich“, – V. Tomkus podkreślił.
Z Zjednoczonych Emiratów Arabskich do Japonii
Litewskie produkty rolne i spożywcze są obecnie eksportowane do ponad 150 krajów na całym świecie.
„MAFF wspiera firmy eksportujące i ich udział w działaniach promujących eksport. To nie tylko promuje Litwę jako kraj produkujący żywność, ale także nawiązuje ważne nowe kontakty, które później przekształcają się w udane transakcje biznesowe.
W celu utrzymania silnej pozycji na rynkach światowych i rozszerzenia inwestycji, dodajemy wartość dodaną poprzez wieloaspektowy rozwój stosunków dwustronnych, .
Z zadowoleniem przyjął niedawne zawarcie nowej umowy z litewskim producentem piwa przez japońską firmę handlową. Budowany jest tam prototyp litewskiej fabryki piwa, skierowany na rynek luksusowych restauracji. Później planowane jest zwiększenie liczby browarów do 11 w całej Azji.
Eksport lodów do Japonii w ilościach przemysłowych również rozpocznie się w tym roku. Ponadto w 2023 r. po raz pierwszy rozpocznie się eksport wysoko zmineralizowanej wody do Japonii, zarówno pod litewską marką, jak i w dużym supermarkecie pod marką własną.
Rozszerzana jest współpraca ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, w ramach której przekazywane są najlepsze litewskie praktyki w dziedzinie klastrów krajowych.
„Promujemy stosunki międzynarodowe i odkrywamy nowe rynki, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem naukowym w zakresie rozwoju zdrowej, bezpiecznej, funkcjonalnej i ekologicznej żywności i napojów“, – wyjaśnił V. Tomkus.
Ministerstwo Rolnictwa przeznaczyło prawie 750 tys. euro na wsparcie działań promujących eksport. W tym roku planowane jest przyznanie do 800 tys. euro na współfinansowanie działań promujących eksport z powodzeniem realizowanych przez litewskie firmy spożywcze.
Ma to na celu pomoc firmom z branży spożywczej w zadomowieniu się na już otwartych rynkach eksportowych poprzez promowanie eksportu produktów o wyższej wartości dodanej, otwieranie nowych rynków lub nisz dla ich sprzedaży oraz tworzenie pozytywnego wizerunku litewskich produktów w innych krajach.
MFW przewiduje odpowiednie inicjatywy i działania bezpośrednio związane z promocją eksportu produktów rolnych i spożywczych pochodzenia litewskiego oraz podniesieniem profilu krajowych produktów spożywczych na świecie.
W tym celu przy wsparciu Litfood&ldquo organizowany jest udział w najważniejszych międzynarodowych wystawach żywności i napojów, a także wyjazdowe i przyjazdowe misje biznesowe.
2023–2024 wyjazdowe misje biznesowe do USA, Korei, Singapuru, Wielkiej Brytanii, Australii, Arabii Saudyjskiej. Przyjazdowe misje biznesowe: z Japonii, ZEA, USA, Niemiec, Tajwanu, Kataru, Armenii, Azerbejdżanu.
Webinaria, seminaria i inne wydarzenia są również organizowane, aby pomóc litewskim firmom w zapoznaniu się z rynkami docelowymi i potencjalnymi partnerami biznesowymi, w poszukiwaniu docelowych kontaktów dla określonego sektora przemysłu spożywczego (nabiał, mięso, napoje, produkty ekologiczne itp.).
Informacje zwrotne od eksporterów
„Jesteśmy zachwyceni informacjami zwrotnymi od eksporterów, które potwierdzają, że firmy są bardzo pozytywnie nastawione do organizowanych przez nas działań promujących eksport.
>„Firmy podkreślają, że te inicjatywy przynoszą realne korzyści w poszerzaniu relacji biznesowych, pomagają im skuteczniej prezentować swoje produkty na nowych rynkach i nawiązywać długoterminowe kontakty kooperacyjne z zagranicznymi partnerami“, – mówi Antanas Venckus, Dyrektor Wydziału Spraw Międzynarodowych i Promocji Eksportu MAF.
Według niego eksporterzy podkreślają również możliwość lepszego poznania potrzeb międzynarodowych konsumentów i zapewnienia konkurencyjności w kontekście globalnym.
Ministerstwo Rolnictwa szacuje, że litewskie produkty będą stanowić największą część (74%) całego eksportu produktów rolnych i spożywczych w 2023 roku. W porównaniu z 2019 r. ten udział eksportu wzrósł o prawie 42%.
„Koncentrujemy się na promowaniu nie tylko najwyższej możliwej wartości dodanej, ale także eksportu litewskich produktów rolno-spożywczych. Jesteśmy dumni, że nasz kraj staje się coraz bardziej znany z produktów pochodzenia litewskiego, które są nie tylko przetwarzane, ale także uprawiane na Litwie.
Daje to możliwość zachowania i tworzenia nowych miejsc pracy w sektorach rolnictwa i przemysłu spożywczego oraz utrzymania wydajnej produkcji podstawowej na Litwie" - skomentował Venckus.
Powiedział, że w ciągu ostatnich kilku lat, przy wsparciu Państwowej Służby Żywności i Weterynarii, otwarto wiele nowych rynków eksportowych dla najważniejszych produktów eksportowych przemysłu rolno-spożywczego.
USA rozszerzyły swoją listę kategorii mięsa i produktów mięsnych, otworzyły rynek dla eksportu jaj i pracują nad pozwoleniami na eksport pszenicy konsumpcyjnej.
Zniesiono limit wieku byków eksportowanych do Japonii, otwarto rynek dla podrobów wołowych, a na Tajwanie dla zbóż, jaj, nabiału i produktów rybnych, wołowiny i produktów wołowych oraz trwają procedury eksportu płynnych jaj i mięsa drobiowego.
Produkty mleczne i mięso drobiowe mogą być eksportowane do Korei Południowej, a procedury wydawania zezwoleń zostały uruchomione dla kurczaków i produktów jajecznych.
Zharmonizowano również świadectwa weterynaryjne dla wywozu produktów jajecznych do USA, mięsa drobiowego i produktów mięsnych do Sakartvel, mięsa drobiowego i półproduktów mięsnych do Albanii oraz produktów złożonych do Bośni i Hercegowiny.
Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych rośnie nawet przy spadku eksportu z innych sektorów, zwiększając się o 26% w latach 2020-2023 i osiągając prawie 8 mld euro. W 2023 r. wartość produktów rolno-spożywczych w strukturze eksportu Litwy wzrosła, osiągając prawie 20% całkowitego eksportu towarów tego kraju.