Ministerstwo Rolnictwa usprawniło procedury rachunkowości finansowej dla rolników. Co warto wiedzieć?

Asociatyvi nuotr.

Po tym, jak Ministerstwo Rolnictwa usprawniło procedurę rachunkowości finansowej rolników w formie podwójnego zapisu, rolnicy będą teraz mogli łatwiej analizować wyniki transakcji gospodarczych i podejmować decyzje w oparciu o dane finansowe.

Opis podwójnego zapisu rachunkowości finansowej działalności rolników i mieszkańców prowadzących indywidualną działalność rolniczą, którzy nie są zarejestrowani jako rolnicy, wymagał aktualizacji w celu dostosowania do ostatnich zmian wprowadzonych ustawą o rachunkowości finansowej. Konieczne było również zapewnienie, aby rachunkowość finansowa działalności rolników była jaśniejsza i łatwiejsza do zastosowania w ich codziennej działalności gospodarczej oraz aby zagwarantować dokładniejsze przedstawienie ich działalności w dokumentach finansowych.

Przy opracowywaniu tego opisu MAF ściśle współpracował ze specjalistami w dziedzinie rachunkowości finansowej z Litewskiej Służby Doradztwa Rolniczego i Akademii Rolniczej VMU, którzy dostarczyli wielu cennych sugestii.

Zaktualizowany opis nie zawiera żadnych nowych wymogów dotyczących rachunkowości, a jedynie rozwija i uzupełnia już obowiązujące przepisy. Wyjaśnia również wytyczne dotyczące wypełniania wzorów formularzy sprawozdań finansowych gospodarstw rolnych, które odnoszą się do wartości środków trwałych, które będą musiały być obliczane poprzez odjęcie nie tylko skumulowanej amortyzacji, ale także amortyzacji środka trwałego (jeśli został zamortyzowany) od kosztu nabycia środka trwałego. Należy pamiętać, że w przypadku rolników prowadzących podwójną księgowość nie ma zmian w formie sprawozdań finansowych.

Główne uzupełnienia Harmonogramu to:

• Wyjaśnienie cech aktywów sklasyfikowanych jako środki trwałe;

• doprecyzowanie sposobu obliczania kosztu nabycia (wytworzenia) środków trwałych;

• Wyjaśnienie ujęcia księgowego przebudowy i remontów środków trwałych;

• Reguluje ustalanie kosztu nabycia aktywów otrzymanych nieodpłatnie;

• Wyjaśnia sposób ustalania wartości składnika aktywów w przypadku wniesienia do gospodarstwa wkładu w postaci aktywów;

• wyjaśnia księgowanie otrzymanych dotacji i ujmowanie dotacji wykorzystanych w księgach rachunkowych;

• do opisu dodano przepisy dotyczące korekty błędów popełnionych w poprzednich okresach, w zależności od tego, czy błąd jest istotny i wpływa na rzetelność sprawozdania finansowego;

• do opisu dodano przepisy dotyczące korekty błędów popełnionych w poprzednich okresach, w zależności od tego, czy błąd jest istotny i wpływa na rzetelność sprawozdania finansowego

• zmieniono nazwę konta 17 na "Aktywa biologiczne i inne aktywa trwałe";

• Dodano nowe konto do planu kont „272 Wpływy z kasy“

• Dalsze wyjaśnienie ujmowania przychodów i kosztów w rachunkowości;

• Dodano sekcję inwentaryzacji do opisu, która wyjaśnia procedurę inwentaryzacji i zalecane narzędzia do inwentaryzacji.

Zaktualizowany schemat zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. Schemat ten oraz wiele innych przydatnych informacji można znaleźć tutaj.

Žemės ūkio ministerija

Wideo