"Via Lietuva gotowa na kompromis z rolnikami?

Asociatyvi nuotr. Gedimino Stanišausko nuotr.

W piątek w Litewskiej Służbie Doradztwa Rolniczego Agroakademija (rejon Kiejdany) odbyło się rozszerzone posiedzenie Prezydium Litewskiego Związku Rolników (LFA), podczas którego rolnicy spotkali się z przedstawicielami AB "Via Lietuva", która ostatnio znalazła się w centrum uwagi negatywnego kontekstu.

Po niedawnym sporze między rolnikami i drogowcami w sprawie utrzymania dróg, Martynas Gedaminskas, kierownik grupy wsparcia i rozwoju infrastruktury "Via Lietuva" i Remigijus Lipkevičius, kierownik ds. rozwoju relacji z interesariuszami, byli obecni na spotkaniu i, według LŪS, byli w nastroju dobrej woli do dobrej dyskusji, a po przedstawieniu swojego raportu uznali potrzebę poważnej dyskusji na ten temat między obiema stronami.

Chodzi o to, że po skargach ze strony „Via Lietuva“, urzędnicy Państwowej Inspekcji Planowania Terytorialnego i Budownictwa zaczęli rejestrować naruszenia przez rolników, którzy rzekomo rozszerzają swoje uprawy zbyt blisko drogi, tym samym naruszając prawo.

Rolnikom grozi grzywna w wysokości 300 euro, a osoby prawne mogą zostać ukarane grzywną w wysokości od 600 do 1200 euro.

„Goście podziękowali rolnikom za to, że często z własnej inicjatywy pomagają pracownikom drogowym, kosząc pobocza dróg i odśnieżając je zimą“, &bdash; „LŪS“ napisał na Facebooku“.

Litwa ma około 21 000 km dróg, a fundusze przeznaczone na ich utrzymanie pokrywają tylko około połowy potrzebnych do tego prac.

Z powodu braku funduszy na utrzymanie dróg, pobocza nie są sprzątane na czas, a rolnicy, nie chcąc pozostawiać swoich pól na drodze chwastów z poboczy, często zaorują elementy przydrożne, tj. rowy przydrożne, a nawet pobocza w przypadku braku rowów przydrożnych, podczas uprawy gruntów przylegających do dróg krajowych.

„Przedstawiciele Via Lietuva“ zapewnili, że nie karzą samych rolników – skargi otrzymane w takich przypadkach są rozpatrywane przez Państwową Inspekcję Planowania Terytorialnego i Budownictwa podległą Ministerstwu Środowiska. W związku z tym sugeruje się, aby najpierw wyjaśnić sytuację, a „Via Lietuva“ jest gotowa znaleźć rozwiązanie korzystne dla obu stron.

Wideo