Jak rozwijać eksport żywności?

ŽŪM nuotr.

W Wilnie odbywa się doroczna konferencja litewskich dyplomatów i specjalnych attaché gospodarczych. 88 litewskich przedstawicieli pracujących w 41 krajach, wraz z przedstawicielami biznesu, agencji promocji eksportu i inwestycji oraz firm, dyskutowało o tym, jak lepiej reprezentować interesy gospodarcze kraju za granicą. Równolegle odbyły się Targi Kontaktów, podczas których dyplomaci spotkali się z ponad 30 litewskimi food industry firmami.

Pomimo wyzwań geopolitycznych, wartość eksportu produktów rolno-spożywczych utrzymuje stały trend wzrostowy, zwiększając się o 25% w latach 2021-2024 do prawie 8 mld EUR. W 2024 r. wartość produktów rolno-spożywczych w strukturze eksportu Litwy wzrosła do prawie 20% całkowitego eksportu towarów tego kraju. Aż 80% eksportu produktów rolno-spożywczych pochodziło z Litwy.

A. Venckus, dyrektor ds. stosunków międzynarodowych i promocji eksportu, podkreślił, że w celu utrzymania pozytywnych tendencji w rozwoju eksportu, potrzebna jest ścisła współpraca między krajowymi instytucjami, stowarzyszeniami biznesowymi i firmami. Ze względu na rosnącą presję konkurencyjną i niestabilność na świecie, szybka dyfuzja kierunków eksportowych jest ważnym priorytetem dla rządu.

W kontekście dywersyfikacji rynków, w 2024 r. zwiększono eksport na rynki priorytetowe: USA, Japonię, Koreę Południową, Tajwan, Zatokę Perską i region Indo-Pacyfiku. Na przykład w 2024 r., w porównaniu do 2021 r., eksport do Niemiec wzrósł o 29%, do Polski o 48%, na Ukrainę o 69%, do Japonii o 94%, a do Zjednoczonych Emiratów Arabskich aż o 208%.

„Naszym celem jest zwiększenie wolumenu eksportu litewskiego przemysłu rolno-spożywczego oraz wzmocnienie jego konkurencyjności i pozycji na rynkach międzynarodowych. Samowystarczalność rolno-spożywcza Litwy jest bardzo wysoka w porównaniu z wieloma krajami na świecie, dlatego ważne jest utrzymanie aktywnej działalności przetwórczej i eksportowej. Gęsta sieć przedstawicielstw dyplomatycznych znacząco przyczynia się do rozwoju relacji biznesowych, a ścisła współpraca między przedsiębiorcami i dyplomatami ma miejsce od wielu lat, przynosząc wymierne rezultaty. Dzisiejsze targi kontaktowe, podczas których przedstawiciele firm mają możliwość bezpośredniej rozmowy z przedstawicielami placówek dyplomatycznych, są ważnym krokiem w kierunku zwiększenia wzajemnego zaufania i większego zaangażowania dyplomatów pracujących w dziedzinie gospodarki we wspólne działania mające na celu wzmocnienie pozycji litewskich produktów spożywczych na rynkach międzynarodowych" - powiedział szef działu stosunków międzynarodowych i promocji eksportu.

Litwa eksportuje produkty rolno-spożywcze do 156 krajów na całym świecie, z Łotwą, Niemcami, Holandią, Polską, Wielką Brytanią, Szwecją, Estonią i Włochami jako głównymi partnerami eksportowymi. Głównymi produktami eksportowymi są nabiał i produkty mleczne, ryby i skorupiaki, napoje, pasza dla zwierząt, mięso i podroby mięsne.

Kontynuując tradycję odwiedzania społeczności biznesowych w litewskich regionach, w tym roku litewscy dyplomaci odwiedzili Kruonis HPP, Northway Biotech BIO CITY, największe miasto biotechnologiczne w Europie oraz firmę biotechnologiczną „Caszyme“, a także inne litewskie firmy.

>

Litewskie kongresy ekonomistów dyplomatycznych odbywają się na Litwie od 2000 roku.

Žemės ūkio ministerija

Wideo