Ministerstwo Transportu i Komunikacji zapomina o zachętach dla rolnictwa, przygotowując się do opodatkowania większej liczby dróg
Rząd popiera propozycję Ministerstwa Transportu i Komunikacji, aby rozszerzyć listę dróg opodatkowanych dla pojazdów osobowych i ciężarowych do 21 odcinków dróg, ale proponuje wprowadzenie ulg w opłatach za przejazd dla pojazdów wykorzystywanych w rolnictwie.
Decyzja ta została przyjęta przez rząd na posiedzeniu w tym tygodniu.
„Na Litwie jest ponad 2 miliony samochodów, a w ostatnich latach liczba samochodów osobowych wzrosła o około 3–4 procent, a liczba samochodów ciężarowych o około 4–6 procent. Transport drogowy towarów i osób, który spadł podczas pandemii COVID, znacznie wzrósł w ostatnich latach", argumentuje Ministerstwo Transportu i Komunikacji.
Ministerstwo stwierdziło, że dzięki rozszerzeniu sieci dróg krajowych opodatkowanych podatkiem od transportu towarowego, środki zebrane z tego podatku zostaną przekazane do budżetu państwa w celu zwiększenia finansowania Programu Utrzymania i Rozwoju Dróg (RDPP).
Projekt rozporządzenia przewiduje zwiększenie sieci takich opodatkowanych dróg (ok. 1,7 tys. km) w znacznie mniejszym zakresie (1,15 tys. km) niż przewidywała poprzednia wersja projektu rozporządzenia, która obejmuje 21 odcinków dróg.
Ministerstwo prognozuje, że wejście w życie tego rozporządzenia skutkowałoby dodatkową wpłatą do budżetu państwa w wysokości około 3,5 mln euro z tytułu opłat za korzystanie z dróg przez operatorów pojazdów osobowych (M2, M3) i ciężarowych (N1, N2 i N3) w pierwszym półroczu 2025 r.
W 2023 r. będzie to 60,1 mln euro, a w 2024 r. 67,8 mln euro.
Aby kontrolować uiszczanie opłat za korzystanie z dróg, zainstalowany zostanie system kontroli ruchu (kamery wraz z niezbędną infrastrukturą), którego koszt wyniesie około 3,8 mln euro (bez VAT).
Jeśli projekt dekretu zostanie przyjęty, łączna długość sieci dróg krajowych podlegających opłacie za korzystanie z dróg wyniesie 2,85 tys. km od 1 lipca tego roku.
