LTG wypowiedziało zgodnie z prawem umowę Port Gates na ewentualny transport białoruskich nawozów.
Zgodnie z raportem, 14 marca Wileński Sąd Rejonowy zgodził się ze stanowiskiem LTG Cargo.
Sąd orzekł, że fakt, iż „Uosto vartai“ odmówił podpisania dwóch deklaracji dotyczących miejsca pochodzenia producenta ładunku, potwierdza, że firma nie upewniła się, że przewożony mocznik nie został wyprodukowany przez białoruską firmę nawozową „Grodno Azot“.
.
„Brama portowa“ – BNS) przy„transporcie„białoruskiego„ nawozu mineralnego&dquo; powinna być w 100% zagwarantowana. Gdy firma dwukrotnie nie podpisała deklaracji złożonych przez pozwanego („LTG Cargo“ – BNS), pozwany miał prawo rozwiązać umowę jako firma, która nie wzbudza zaufania, jak wynika z orzeczenia sądu cytowanego w sprawie.
„Uosto vartai“ argumentował przed sądem, że przedstawił dokumenty potwierdzające, że nawóz jest produkowany w białoruskiej firmie „Technospectrading“, która nie jest objęta sankcjami.
Świadectwa pochodzenia wydane przez Białoruską Izbę Handlowo-Przemysłową są uznawane na całym świecie, a ich autentyczność można zweryfikować w oficjalnym rejestrze instytucji, – „Port Gates“ powiedział sąd w orzeczeniu.
.
Sąd zwrócił uwagę, że uchwała Wydziału Celnego Służby Kryminalnej w Kłajpedzie z marca 2023 r., która jest uważana za oficjalny dowód i ma wyższą wartość dowodową niż certyfikaty wydane przez Białoruś, stwierdza, że "Technospectrading" jest jedynie przykrywką dla firmy objętej sankcjami.
„Firmy „Texnospectrejding“ i „TexnospectrejdingEksport“ działają jako firmy-przykrywki, w imieniu których pośrednio działa białoruska firma „Grodno Azot“, – powiedział sąd.
Ponadto, sąd stwierdził, że fakt, iż „PortGate“ oświadczył, że „Technospectrading“ podpisał deklarację, co powinno być wystarczające i że nie powinien był podpisywać deklaracji, wykazał, że firma nie mogła w pełni polegać.
.
LTG Group Head of Business Resilience Gediminas Šečkus powiedział, że zgodność z wymogami dotyczącymi sankcji jest obowiązkiem wszystkich podmiotów, zarówno pod względem ich zobowiązań umownych, jak i przepisów Unii Europejskiej i ustawodawstwa litewskiego.
„Klienci LTG Cargo“ mają proaktywny obowiązek zapobiegania próbom obejścia wymogów sankcyjnych lub udowodnienia przewoźnikowi, że w łańcuchu logistycznym nie ma podmiotów lub produktów objętych sankcjami“, – š ime tagged G. Š ečkus poinformował.
Od decyzji sądu przysługuje odwołanie.