Fundusze inwestycyjne - nowa nadzieja dla rolników?

Asociatyvi nuotr.

Rolnicy przyzwyczaili się do ubezpieczania swoich upraw lub zwierząt gospodarskich, ale często tracą dochody z powodu okoliczności pozostających poza ich kontrolą, takich jak niekorzystne ceny na giełdach towarowych lub na rynkach sprzedaży. Istnieją również inne zdarzenia niepodlegające ubezpieczeniu, które niszczą zbiory. W takich przypadkach innowacja na Litwie może pomóc rolnikom – płatności z funduszu wspólnego inwestowania.

„Jak dotąd ubezpieczyciele nie pokrywają szkód spowodowanych wahaniami kosztów produkcji lub cen skupu. Dlatego jednym z narzędzi zapewniających rekompensatę za utracone dochody są fundusze inwestycyjne. W przypadku kryzysu rolnicy będą mogli skorzystać z własnych środków.

Jest to ważny krok w kierunku silniejszego sektora rolnego, który pozwoli rolnikom odzyskać straty finansowe i poczuć się bezpieczniej, ponieważ to wsparcie finansowe będzie cennym narzędziem do radzenia sobie z nieprzewidywalnymi warunkami rynkowymi i innymi wyzwaniami. Chociaż program jest wciąż nowy, jego potencjał jest ogromny“, mówi Rimantė Juodenienė, doradca jednostki planowania strategicznego w Departamencie Planowania Strategicznego Ministerstwa Rolnictwa.

1,5 miliona opt-outów czeka na lata 2025-2029

Ryzyko jest integralną częścią działalności rolniczej, co sprawia, że zarządzanie ryzykiem i rozwój narzędzi do zarządzania nim jest kluczowym celem polityki rolnej. Aby to osiągnąć, Ministerstwo Rolnictwa proponuje zorganizowanie funduszy zarządzania ryzykiem w rolnictwie (RVF).

W tym roku na trwające nabory wniosków o utworzenie takich funduszy przewidziano 169,1 tys. euro. Intensywność wsparcia wynosi do 70% kosztów kwalifikowanych projektu.

Nabór wniosków w ramach działania interwencyjnego "Fundusze Wzajemnej Pomocy" Strategicznego Planu Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich Litwy 2023-2027 potrwa do 31 marca. Kolejny nabór zaplanowano na okres od 1 października do 28 listopada 2025 r.

Jak zacząć?

RVF – dobrowolny system wzajemnej pomocy między podmiotami rolnymi oparty na składkach członków w celu utrzymania ich poziomu dochodów.

„Aby zakwalifikować się do wsparcia, wnioskodawcy muszą być akredytowani i złożyć wniosek o akredytację do Krajowej Agencji Płatniczej podległej Ministerstwu Rolnictwa. Najważniejszy warunek akredytacji – fundusze te muszą być utworzone przez co najmniej pięć podmiotów rolnych. Muszą mieć oddzielnie zarządzane konto dla wzajemnej pomocy i administratora", mówi doradca R. Juodenienė.

Administrator jest potrzebny do zarządzania kontem, obliczania strat, zarządzania składkami lub rekompensatami za utratę dochodów, prowadzenia rachunków i innych działań związanych z RPF.

Jeszcze jeden warunek – zasady działania RTF muszą zostać przyjęte i podane do wiadomości publicznej. Muszą one zostać opublikowane na stronie internetowej organu odpowiedzialnego za zarządzanie i kontrolę wydatków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zasady działania RTF określają: administrowanie, gromadzenie i wykorzystywanie funduszy RTF; obliczanie i wypłacanie składek i rekompensat za utratę dochodu; warunki zostania członkiem RTF i wystąpienia z RTF; dostarczanie informacji o możliwych konfliktach interesów; warunki zmniejszania lub niewypłacania członkom RTF rekompensat za utratę dochodu spowodowaną zaniedbaniem; odpowiedzialność członków RTF w odniesieniu do długów zaciągniętych w wyniku działalności RTF; i inne.

Zgodnie z wymogami Zasad wdrażania działania interwencyjnego Planu Strategicznego "Fundusze Wzajemnej Pomocy", wsparcie zostanie przyznane na utworzenie i utrzymanie maksymalnie dwóch miejsc pracy: sprzętu biurowego i mebli, sprzętu komputerowego, oprogramowania, wynagrodzeń, materiałów piśmienniczych. W przypadku utworzenia jednego stanowiska pracy kwota podlegająca refundacji zostanie proporcjonalnie zmniejszona.

Refundacja jest przyznawana na trzy lata; maksymalnie do 20 000 EUR w pierwszym roku działalności, maksymalnie do 18 000 EUR w drugim roku działalności i maksymalnie do 16 000 EUR w trzecim roku działalności na koszty kwalifikowalne.

Wkład początkowy do RPF w pierwszym roku działania Funduszu – maksymalnie do 1 000 EUR. Zasady przewidują rekompensatę strat dla członka funduszu, a intensywność wsparcia jest określana w stosunku do wsparcia otrzymanego na wkład początkowy.

Świadczenie ma charakter kompensacyjny, a koszty muszą zostać poniesione, a dokumenty potwierdzające koszty muszą zostać dostarczone przy ubieganiu się o świadczenie.

Žemės ūkio ministerija

Wideo