Rolnicy sami zdecydują, czy ubezpieczyć aktywa nabyte przy wsparciu
Zmieniono zasady zarządzania Planem Strategicznym dla Litewskiego Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2023-2027, usuwając wymóg ubezpieczenia aktywów zakupionych ze środków wsparcia. W związku z tym wnioskodawcy ubiegający się o zaproszenia do składania wniosków, które zostaną opublikowane po tej zmianie przepisów administracyjnych, nie będą już do tego zobowiązani, ale ważne jest, aby mieć świadomość, że w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia takich aktywów beneficjent będzie zobowiązany do ich odtworzenia po cenie nie niższej niż wartość odtworzeniowa i o parametrach technicznych nie gorszych niż parametry aktywów.
Decyzja ta została podjęta w celu zmniejszenia obciążeń dla rolników i uproszczenia administrowania wsparciem. Według danych Krajowej Agencji Płatniczej podległej Ministerstwu Rolnictwa, w całym okresie wdrażania litewskiego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 odnotowano tylko 10 sytuacji, w których doszło do uszkodzenia inwestycji, na zakup lub utworzenie której wykorzystano wsparcie. Natomiast beneficjenci ponieśli w tym okresie koszty ubezpieczenia w wysokości 18,605 mln EUR.
Szacuje się również, że weryfikacja zobowiązania z tytułu ubezpieczenia aktywów wymaga około 2 248 dni roboczych – 10 etatów na cały okres kontroli projektu (tj. 5 lat).
Szacuje się również, że weryfikacja zobowiązania z tytułu ubezpieczenia aktywów wymaga około 2 248 dni roboczych – 10 etatów na cały okres kontroli projektu (tj. 5 lat).
Chociaż zniesiono obowiązek ubezpieczenia aktywów nabytych dzięki wsparciu, należy pamiętać, że w przypadku wystąpienia zdarzenia objętego ubezpieczeniem i braku ubezpieczenia, takie aktywa będą musiały zostać odzyskane ze środków własnych projektu.
