Litewscy prawnicy w sporze z Belaruskalij proszą o kolejne 157 tys. euro

Asociatyvi nuotr.

Rząd został poproszony o przeznaczenie kolejnych 156,6 tys. euro dla prawników w sporze państwa z białoruskim producentem nawozów potasowych „Belaruskalij“.Na wniosek Ministerstwa Transportu i Komunikacji środki zostały przyznane z funduszy pożyczonych w imieniu państwa firmie prawniczej „Ellex Valiūnas ir partneriai“ za usługi świadczone w październiku–grudniu ubiegłego roku, w tym za ugodę z jej partnerem &bdash; światowej sławy londyńską firmą prawniczą „Covington & Burling“.

W marcu ubiegłego roku rząd przeznaczył już 320 000 euro na usługi prawników w tym sporze.

Jak wcześniej informował BNS, „Belaruskali“ złożył pozew przeciwko Litwie 2 grudnia ubiegłego roku, żądając od Litwy zapłaty 12,09 mld euro odszkodowania. Białoruś zażądała od Federacji Rosyjskiej odszkodowania w wysokości 12,09 mld USD, co oficjalnie potwierdził Stały Trybunał Arbitrażowy (PCA).

Ministerstwo Transportu i Komunikacji oświadczyło wówczas, że nie zgadza się ze wszystkimi zarzutami postawionymi w sprawie i przedstawi swoje argumenty w arbitrażu. 

.

„Belaruskalij“ rozpoczął postępowanie arbitrażowe w sprawie inwestycji przeciwko Litwie w październiku 2023 r. po tym, jak rząd uznał umowę przewozową między „Lietuvos geležinkeliai“ i „Belaruskalij“ za nieważną w styczniu 2022 r.

Białoruski gigant nawozowy twierdzi, że rozwiązanie umowy jest niezgodne z prawem i prawdopodobnie stanowi naruszenie dwustronnej umowy o wspieraniu i ochronie inwestycji podpisanej między Litwą a Białorusią w 1999 r. i domaga się odszkodowania za wyrządzone szkody.

Tranzyt „Belaruskalij“ od granicy z Białorusią do portu w Kłajpedzie trwa od ponad dekady i miał trwać do końca 2023 r., ale został rozwiązany 1 lutego 2022 r., po tym jak rząd potwierdził, że umowa między „Lietuvos geležinkeliai“ a „Belaruskalij“, która miała obowiązywać do końca 2023 r., nie odpowiada interesom bezpieczeństwa kraju.

„Belaruskalij“ nawozy były przeładowywane w porcie przez Bulk Terminal, kontrolowany przez biznesmena Igora Udovitsky'ego i „Belaruskalij“, w którym „Belaruskalij“ ma 30% udziałów.

Przedsiębiorstwo transportu kolejowego „LTG Cargo“ transportowało około 11 milionów ton nawozów „Belaruskalij“ rocznie.

Wideo