Pierwsze statki załadowane litewskimi plonami opuszczają port w Kłajpedzie
Pierwsze statki załadowane tegorocznymi zbiorami zbóż przechodzą już przez bramy portu w Kłajpedzie. Dziesiątki tysięcy ton tegorocznego zboża zostało już wysłane przez „Bega“. Zbiory litewskich rolników docierają do firmy nie tylko drogą lądową, ale również Niemnem. Dziś firma „Klasco“ załadowała również 33 000 ton pszenicy na masowiec „Polsteam rudno“. Inne firmy zajmujące się przeładunkiem zboża w porcie również wypełniają swoje statki nowymi zbiorami.
„Dla litewskich rolników ten sezon przyniósł jedno wyzwanie za drugim. Najbardziej dotkliwe były ulewne deszcze. W porcie w Kłajpedzie cierpliwie czekaliśmy na pierwsze ciężarówki, wagony i barki z tegorocznymi zbiorami – wynik pracy rolników, który rozprzestrzeni się przez port w Kłajpedzie do odległych krajów Europy i Afryki. Ubiegły rok był pracowitym sezonem w porcie w Kłajpedzie - przeładowano ponad 4 miliony ton. Chociaż tegoroczne żniwa rozpoczęły się później ze względu na pogodę, a wyniki z tego samego okresu ubiegłego roku nie zostały jeszcze osiągnięte, nie spieszymy się z wyciąganiem pesymistycznych wniosków – firmy działające w porcie przyjmują zboże przewożone transportem drogowym, kolejowym i śródlądowym i są gotowe do pracy na pełnych obrotach – mówi Algis Latakas, dyrektor generalny Państwowego Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.
Klaipeda Sea Cargo Company „Bega“ zwodowała już dwa statki załadowane 30– 40 tysiącami ton zboża każdy, a w tych dniach aż trzy statki są ładowane w tym samym czasie. >Specjalistyczny terminal przeładunkowy zboża hiszpańskiej firmy „Bega“ przyjmuje produkty rolne wszystkimi rodzajami transportu - drogowym, kolejowym, śródlądowym i barkami.
„W tym sezonie doświadczamy zwiększonej logistyki zboża koleją. Z jednej strony LTG Cargo, firma przewozowa Grupy LTG, dodała do swojej floty kilkaset nowych wagonów do transportu zbóż, z drugiej strony gorsze warunki pogodowe i wyższa wilgotność oznaczają, że rolnicy są mniej zdolni do transportu zebranego zboża bezpośrednio z pól do portu, jak to zwykle robią drogą lądową, i częściej muszą dostarczać je do suszarni i elewatorów, które mają lepszy dostęp do kolei;– mówi Laimonas Rimkus, dyrektor zarządzający „Bega“.
Dla firmy otwarto nowy szlak transportu zboża - śródlądowe drogi wodne. Transport zboża Niemnem jest kontynuowany w tym roku od początku sezonu żeglugowego. Nowe zbiory są teraz również transportowane do terminalu Bega w ten sposób - barki docierają do firmy co tydzień.
Załadunek rośnie również u innego lidera w tym segmencie, „Klasco“ pierwszy statek sezonu został wypełniony zbożem w tych dniach. Po jego wypłynięciu trwa załadunek dwóch kolejnych statków: „Gurnet bay“ zostanie załadowany około 33.000 ton jęczmienia, „Yasa Magnolia“ z 38.000 ton pszenicy.
Załadunek wzrasta również na innym liderze segmentu, „Klasco“.
„Pomimo wyzwań – opóźnionych zbiorów i wpływu innych niekorzystnych warunków pogodowych, w tym sezonie litewskie zbiory zbóż już zaczęły być eksportowane przez port w Kłajpedzie. Nasz terminal pracuje w normalnym tempie, a zespół zapewnia płynny odbiór i wysyłkę zboża", mówi Vitalij Mushtuk, dyrektor generalny „Klasco“.
W ubiegłym roku zbiory zbóż na Litwie wyniosły 6,4 mln ton, z czego większość została wysłana przez port w Kłajpedzie - 4,1 mln ton. Część zbiorów pozostała na Litwie na potrzeby krajowe. W ubiegłym roku przeładunek zboża był najbardziej aktywny we wrześniu.
Największe transporty ubiegłorocznych zbiorów trafiły do Nigerii, RPA i Hiszpanii.
Port w Kłajpedzie jest w stanie przeładować łącznie 5,8 mln ton zboża rocznie. Firmy wykorzystują ten potencjał w 70%.
